Vis frem idéene dine på en visuell og forståelig måte med en klikkbar prototype.

PROTOTYPE
Gjør idéen ekte
Med en prototype kan man kan klikke seg gjennom å få en skikkelig følelse av det man skal lage før man setter et helt utviklingsteam i gang.
Funksjonelt design
Få en komplett oversikt. Sammen finner vi den gylne middelvei mellom brukervennlighet, design og funksjonalitet.
I prototype fasen kan vi teste ut forskjellige ting for å se hva som fungerer. Ting kan enkelt endres og forbedres uten alt for mye styr.
Fordeler med å lage en prototype?
Det er lett å ha en idé, men fungerer den faktisk? Med en klikkbar prototype setter vi opp hele flyten i applikasjonen slik at man kan klikke seg gjennom og feilsøke.
Det er masse penger å spare på å spikre et design før du setter et utviklingsteam i arbeid. En prototype gir et godt grunnlag for å estimere kostnadene.
Prototypen er lett å dele med andre for å få tilbakemeldinger. Du kan la dem kommentere direkte i prototypen å tilpasse design og flyt utifra hva folk faktisk sier.
Finn flyten
Kostnadseffektivt
Få tilbakemeldinger
Eksperimenter
Eksperimenter
Finn flyten
Det er masse penger å spare på å spikre et design før du setter et utviklingsteam i arbeid. I prototype fasen kan vi teste ut forskjellige ting for å se hva som fungerer.
Det er lett å ha en idé, men fungerer den faktisk? Med en klikkbar prototype setter vi opp hele flyten i applikasjonen slik at man kan klikke seg gjennom og feilsøke.
Få tilbakemeldinger
Prototypen er lett å dele med andre for å få tilbakemeldinger. Du kan la dem kommentere direkte i prototypen å tilpasse design og flyt utifra hva folk faktisk sier.
Alkemist have great knowledge in their field and delivered top quality design. We can recommend them to everyone in need of solid design competence for their project.
Yngvar Andreassen
CEO Payrest
Vanlige spørsmål
Hva er en prototype
Formålet med en prototyp er å demonstrere og teste funksjon, brukerflyt og design. Det er noe man lager for å teste en idé litt grundig før man setter i gang produksjonen.

Digitale prototyper er gjerne for app'er, programvare eller mer avanserte nettsider.

De mest avanserte prototypene vi har laget har vært på flere hundre "screens" og flere tusen elementer. Men vi har også laget prototyper på 3-4 screens i løpet av bare et par timer. Hvor lang tid det vil ta å lage din prototype avhenger veldig av funksjonaliteten som må med og hvor langt uti prosessen du allerede har kommet.
Hvordan bruker man prototypen?
En prototype kan være veldig grov, eller helt ned på detaljenivå. En grov prototype brukes gjerne tidlig i prosessen for å kartlegge funksjonalitet og behov, mens en detaljert prototype gjerne har fokus på designet og få på plass alle elementer som må designes før man går videre til utvikling. Vi jobber gjerne sammen med et utviklerteam og leverer fra oss alt av design og elementer slik at deres jobb går mest mulig effektivt.
Hva koster en prototype
Prisen vil variere etter deres behov og ønsker. For å få et mer nøyaktig prisestimat er det best å ta kontakt med oss på mail med litt mer utdypende informasjon. Om dere har en klar plan og struktur kan vi diskutere en fastpris, men i utgangspunktet er det som regel enklest å jobbe på timer.
Hvor lang tid tar det?
Igjen er det store variasjoner avhengig av kompleksitet. For å få et mer nøyaktig estimat er det igjen best å ta kontakt med oss på mail og inkludere mer utdypende informasjon på hva dere trenger.

En rask prototype for å kartlegge funksjonalitet kan leveres på et par uker, men om det er snakk om komplett app design og en detaljert prototype som kan leveres direkte til utviklere så er det en prosess som sannsynligvis vil gå over flere måneder.
Hvordan bygger dere prototypen?
Vi bygger opp prototypen i Figma eller Sketch. Vi bruker begge programmene i parallell og begge har sine fordeler og ulemper. Bransjen er i stor grad splittet på hva de bruker så vi har lært oss å jobbe effektivt i både Sketch og Figma.

Om dere ikke har hørt om noen av programmene før vil vi nok anbefale Figma. Da kan vi dele en lenke slik at dere kan gi tilbakemeldinger i realtime.
Hva må jeg ha klart?
En idé er det absolutte minimum, men vi anbefaler at dere har tenkt grundig gjennom hva dere vil oppnå med det dere har i planene. Jo mer dere har klart på forhånd jo lettere og raskere er prosessen for oss, naturlig nok.

En god øvelse kan være å bare skisse opp på papir. Prøv å få med så mange screens som mulig. Hvordan ser login skjermen ut? Hvor leder de forskjellige knappene? Bokser med streker og en liten forklaring kan være en god start.
Kan dere kode/utvikle?
I utgangspunktet ikke. Vårt fokus ligger på design og prototyping, men vi har jobbet med mange utviklere og kommer gjerne med innspill for flinke partnere om dere har behov for en komplett leveranse.

Vil du ha en prototype?